Doop van de Heer C (11/01/2025)
Openingslied: ♫ Vois sur ton Chemin → https://www.youtube.com/watch?v=aSO5fQTmHNY
Inleiding (Jackie)
Kijk rondom jou als je op weg bent, heb oog voor verloren vergeten kinderen, help ze een handje, als ze het moeilijk hebben, help ze op weg naar een andere morgen. (pour les mener vers d’autres lendemains)
Hou uw voelsprieten open midden in de nacht, voel de golf van hoop, de vurigheid van het leven, een gouden licht dat eindeloos schijnt aan het einde van de weg (une lumière dorée brille sans fin tout au bout du chemin). We hebben elkaar nodig, we zijn een verlengstuk van Gods liefde.
Met deze muzikale mijmering zijn we deze viering gestart.
Over die “Gods liefde” hebben we het vandaag. De evangelielezing van Lucas begint met een paar verzen uit het optreden van Johannes de Doper en verhaalt vervolgens hoe Jezus , na zijn doop door Johannes, door Gods Geest wordt omarmt en hoe de Vader over Hem een getuigenis aflegt: “Jij bent mijn geliefde zoon”.
Exegeten wijzen ons op de dualiteit die te vinden is in het verhaal van vandaag: enerzijds het beeld dat Johannes had en doorgaf, het beeld van een strenge, straffende God, die met zijn streng oordeel en vernietigend vuur, de mensen bedreigde en met schrik tot bekering wilde brengen.
En anderzijds Jezus die juist geen vertegenwoordiger wil zijn van zo'n straffende, dreigende God, maar wel van een hartelijke God, die aanmoedigt en vreugde brengt. Als Hij vuur brengt dan is het niet het vuur dat vernietigt, maar het vuur van de innerlijke bezieling, het vuur van liefde. "Het geknakte riet niet breken, de kwijnende vlaspit niet doven" (Jesaja 24 en het lied dat we straks nog zullen zingen 167).
Dit verhaal over het doopsel van Jezus door Johannes de Doper in de Jordaan vinden we bij de 4 evangelisten, wat wijst op het belang dat ze hechten aan de boodschap die zij willen doorgeven. Marcus en Johannes beginnen hun evangelie zelfs met het doopsel van Jezus. Lucas en Mattheus daarentegen starten met de geboorte en pas later komt het doopsel, zoals nu bij Lucas in hoofdstuk 3.
Laat ons luisteren naar het verhaal volgens Lucas.
Lezing: Lucas 3, 15-16. 21-22 (NBV21)
Het volk was vol verwachting, en allen vroegen zich af of Johannes misschien de messias was, maar Johannes zei tegen hen: ‘Ik doop jullie met water, maar er komt iemand die machtiger is dan ik; ik ben het zelfs niet waard om de riemen van zijn sandalen los te maken. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur.
Heel het volk liet zich dopen, en toen ook Jezus was gedoopt en Hij aan het bidden was, werd de hemel geopend en daalde de heilige Geest in de gedaante van een duif op Hem neer, en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in Jou vind Ik vreugde.’
Homilie (Jackie)
Dit stukje evangelie nodigt ons uit te reflecteren over het doopsel en het belang dat wij hechten aan het doopsel. Wat betekent voor ons ‘gedoopt zijn’?
Als ik aan jullie zou vragen ‘wanneer ben je geboren?’ dan denk ik dat iedereen die datum, en misschien zelfs het uur, zou kunnen zeggen. Als ik vraag ‘wanneer ben je gedoopt?’ dan denk ik dat velen mij het antwoord schuldig zouden blijven. Ik besefte dat ik het ook niet weet en het zou moeten opzoeken in mijn doopregister. Ik vermoed heel kort na mijn geboorte, vermoedelijk binnen de week.
We leven in een tijd waar het doopsel en zich laten dopen sterk in vraag gesteld wordt. Het gaat nog verder, uit het rapport van de katholieke kerk bleek dat 5.237 gedoopte Belgen ervoor kozen zich uit het doopregister te laten schrappen in 2021. Dit is natuurlijk sterk gelinkt aan het instituut en het probleem van het seksueel misbruik binnen de katholieke kerk.
Anderzijds worden wij, ik althans, geconfronteerd met vragen die van onze kinderen, kleinkinderen kunnen komen: ‘Waarom zouden wij onze kinderen laten dopen?’ Dan moet je eens goed nadenken … wat zouden wij daarop antwoorden?
Ik geef 3 voorbeelden, gelinkt aan de drie kaartjes die jullie vonden op jullie stoel en de kleur van de kaartjes is op geen enkele manier gelinkt aan de juistheid van het antwoord (groen is dus geen teken van juistheid van het antwoord). Voor zover er een juist antwoord is. Ik zou jullie enkel willen vragen, om na het lezen van de 3 antwoorden, na te gaan of één van die antwoorden voor jullie bruikbaar is, voor jullie zou kunnen gebruikt worden. Het zijn antwoorden die je vindt in parochiale websites als duiding op de vraag: waarom uw kinderen laten dopen?
- Als je gedoopt wordt en ondergedompeld wordt in het water worden de zonden van de pas geboren baby, die belast is met de erfzonde, weggewassen. De duisternis van de zonde en de dood zal nooit meer het laatste woord hebben. (hoog groen)
- De gedachte erbij te horen is belangrijk. Door het doopsel wordt je opgenomen in de gemeenschap van de katholieke kerk en kun je ook de andere sacramenten ontvangen. (licht groen)
- Het is zo een mooie traditie. De grootouders zijn gedoopt, de ouders zijn gedoopt. Het is een waardevolle traditie en met het doopsel wil men het geloof in Jezus Christus en de christelijke waarden doorgeven. (blauw)
Als je één van de antwoorden bruikbaar vindt steek dan nu het kaartje op dat hier mee overeenkomt. Als je geen van de 3 bruikbaar vindt, steek dan niets op.
Oké, laten we misschien eens samen zoeken naar een antwoord, geïnspireerd door het evangelie van vandaag.
Ik maak misschien wel een grote sprong, maar ik zag deze week de film ‘Holy Rosita’ met in de hoofdrol Daphne Agten.
Ik weet niet of er mensen zijn die de film ook gezien hebben.
Je zult het niet geloven, de film deed me denken aan het evangelie van vandaag. Het begint met de titel ‘Holy Rosita’ wat zou de regisseur hiermee bedoeld hebben? ik weet het niet? Ik zeg maar hoe ik het ervaren heb.
We zien een jonge kwetsbare vrouw, licht mentaal beperkt, vrouw met overgewicht, geen biologische moeder in de buurt.
Maar heel graag gezien door haar pleegmoeder en pleegvader.
Ook graag gezien door de kinderen in de kwetsbare buurt, een appartementsblok, waarin ze woont.
Een jonge vrouw met een kinderwens. Een onmogelijke wens eigenlijk, zo denkt ook de pleegmoeder er over en met haar iedere goed denkende volwassene rond haar.
Maar ze raakt zwanger, ik zou zeggen, ze zorgt dat ze zwanger wordt.
Er volgen gesprekken met de pleegmama, bezoek aan de gynaecoloog, afspraak voor abortus.
Met een leugen ontwijkt ze de abortus en wordt alsmaar meer zwanger.
We zien een liefdevolle begeleiding van een sociaal werker, oefenen met een baby-pop dank zij het Huis van het Kind. Maar … het blijkt toch moeilijk!
Met uiteindelijk toch ruzie met de pleegmama en uit elkaar gaan, gebroken relatie.
Zonder dit liefdevolle sociaal netwerk geraakt Rosita totaal in het slop. Deurwaarder, inboedel aangeslagen, uit het huis gezet, op de dool.
Laatste dagen van haar zwangerschap boekt ze een hotelkamer. Ze krijgt weeën, stort in elkaar in de hall van het hotel.
De vrouwelijke hotelmanager, die onzichtbaar blijft, uit beeld, zegt wel even: u hebt nog een openstaande rekening, maar daarna zie je enkel haar handen die zich ontfermen over Rosita en die zorgen voor hulp.
Ambulance, vervoer naar het ziekenhuis.
Stevige bevalling met aan haar zijde, …. de pleegmama. Iedereen springt bij.
Alles komt goed!
Nu vraag je me: waar zit de link met het evangelie?
Holy Rosita: wij allen, kwetsbare mens.
De onzichtbare hotelmanager die zich ontfermt over Rosita en laat voelen: jij bent mijn teergeliefde.
Dit wordt zo sterk aangevuld met het ganse netwerk van Rosita, op de eerste plaats de pleegmama, die haar vol liefde omarmt en omringt … alles komt goed.
Dit is gedoopt worden, gezalfd, een naam gegeven. Een God die zegt jij bent mijn teergeliefde, ouders, peter en meter en een ganse gemeenschap die het opnemen voor jou en jou omringen met liefde. Zonder hen kan God niet werken.
Willen we daarom deze week eens bijzonder aandacht hebben voor de boodschap van vandaag die Lucas ons wil geven, willen we getuigen van ons doopsel: het kleinste, meest gewone liefdevolle gebaar dat wij stellen draagt een buitengewone, grote kracht in zich, doordenkt met Gods liefde die ons zegt: ik zie u graag! Dat is gedoopt zijn.
Tafelgebed